Ciljane skupine: Temelj marketinških aktivnosti

26. siječnja 2018.
Istraživanje gotovo nikome nije primamljivo. No, ako priželjkuješ dobre rezultate svojih kampanja i drugih marketinških akcija, važno je da razmišljaš strateški.

Uz pomoć iscrpnih analiza, stvaranja konteksta i provjerenih savjeta u nastavku, već si na pola puta do uspjeha.

Ako voliš plavu, ne znači da je vole i drugi

Publika kojoj se obraćaš jedna je od temeljnih stvari koje moraš dokučiti. No prije nego uopće počneš razmišljati o ciljanoj skupini, odbaci sve pretpostavke. One te, samo na temelju osobnog iskustva, mogu odvesti daleko od realnosti. Primjerice, možeš pretpostaviti da tvoji pratitelji na društvenim mrežama vole inspirativne citate, a kad ono – to si samo ti (i još neki sasvim malen postotak korisnika). Zato pažljivo s pretpostavkama! Istraživanje, testiranje i rezultati odvest će te dalje od vlastitih pretpostavki, a otkrit će ti mnoštvo realnih detalja.

Konkurencija je bitna

Zamisli situaciju - dobio si klijenta koji prodaje kavu. Pretpostavke o vlastitim iskustvima uživanja u crnoj tekućini koja život znači, već smo naučili staviti na stranu. Ali nitko ne kaže da si ne možeš malo pomoći i škicnuti što konkurencija radi. Možda malo čudno zvuči, no ovo je primjer na kojem možeš učiti i iz tuđih grešaka.

Zato iskoristi društvene mreže za pravu malu 'špijunažu' i prouči kako se konkurencija obraća svojim pratiteljima, ali i kako oni reagiraju na sadržaj. Već iz tona komunikacije možeš saznati mnogo toga. Krađu ideja ne volimo i ne potičemo, no s druge strane, nikad ne znaš gdje se i u čemu krije inspiracija i neka genijalna ideja.

Istražuj do sitnih detalja

Možda ne uživaš u istraživačkom dijelu marketinga, ali bez njega nema ni uspješne strategije. Ponekad će ti se dogoditi da radiš marketing za proizvod ili uslugu o kojoj inicijalno znaš jedno veliko - ništa. Jedino rješenje je da uzmeš papir i olovku u ruke, a potom zapišeš sva pitanja na koja želiš dobiti odgovor.

Kada utvrdiš što želiš saznati, nemoj se ustručavati pitati klijenta za detalje, no ujedno se prepusti beskonačnom prostranstvu interneta! Svoje istraživanje proširi na znanstvene i stručne članke koji će ti pomoći doći do konkretnih odgovora. Pri tome, nemoj zaboraviti na forume i Facebook grupe, jer je to prava riznica detalja.

S druge strane, u obilju informacija koje ćeš pronaći, možda nećeš dobiti odgovor na sva svoja pitanja. Stoga, zašto srljati kada danas u par jednostavnih koraka možeš napraviti primarno istraživanje. Uz alate kao što su Google obrasci, Survey Monkey i Typeform možeš saznati sve što te zanima u vrlo jednostavnoj i praktičnoj formi.

Ovo je Marko – vaš idealni kupac!

Jednom kada prikupiš sve informacije koje ti trebaju o ciljanoj skupini, možeš spremno krenuti u kreiranje idealnog konzumenta, kupca ili persone. Često to neće biti samo jedna osoba, pa ćeš osim Marka tu zamijetiti i Ivu, Lovru i Ružicu. Naravno, to su tvoji zamišljeni junaci, nastali kao prosjek prikupljenih podataka o ciljanoj skupini.

Iza svakog idealnog kupca stoje informacije kao što su: dob, spol, lokacija, razina obrazovanja, prihodi, interesi, potrebe, ponašanje i vrijednosti. Ali, tu su i mnoge druge koje mogu biti relevantne i ključne za komunikaciju proizvoda i usluga. Na tebi je da ih pronađeš, istražiš i strateški iskoristiš.